2014-04-30

Нові рекордсмени серед динозаврів

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (2 голосів)

Кожного вересня група палеонтологів з Чиказького університету направляється в пустелю Тенере, розташовану в африканській країні Нігер, величезну пустельну область, яка простягається між кордоном Алжиру і Сахарою. Ця область настільки віддалена від цивілізованих місць, що отримала назву "пустеля серед пустелі". Для того, щоб дістатися туди, необхідно використовувати вантажівки підвищеної прохідності, оснащені спеціальною системою супутникової навігації. Ця область не користується популярністю відомого місця розкопок динозаврів, проте там можна знайти нові дивовижні види цих ящерів. Ця група палеонтологів не самотня. Від Південної Америки і до Мадагаскару палеонтологи відкопують все нові і нові останки незвичайних динозаврів, які жили в третій і останній частині Ери динозаврів, починаючи з 144 мільйонів і закінчуючи 65 мільйонами років тому.

Ті тварини, яких відкопують в даний час, дають значно більш ясну інформацію про те, як виглядав світ в останній період життя динозаврів. Виявляється, що відомості про останній період життя динозаврів досі були дуже неточними. Відомі види цих ящерів були знайдені, в основному, в різних районах північної півкулі. Ситуація нагадувала ситуацію в зоології, яка б склалася, якби за розкопками сумчастих в Австралії судили б про все сучасне розмаїття ссавців.

Якщо відкрити популярну книгу про динозаврів, то швидше за все, можна зіткнутися з поділом всіх видів цих ящерів на три основні категорії, які відповідають трьом основним періодам життя динозаврів. По перше був Тріасовий період, коли жили примітивні форми, такі як платеозавр, або істота з гребенем на спині, яке нагадує вітрило, і кривими зубами, під назвою діметродон (по суті не рептилія, а предок сучасних ссавців). Потім був Юрський період, населений знаменитими тваринами, такими як ящероподібні довгошиї диплодоки, апатозавти (також відомі як бронтозаври) і брахіозаври, броньовані рослиноїдні стегозаври і дванадцятиметрові хижаки аллозаври. Потім був останній Крейдяний період, населений такими відомими ящерами як тиранозавр, трицератопс та іншими.

Але всі ці широко відомі ящери незабаром будуть змушені посунутися. У відповідності з результатами досліджень, які проводить чиказька група та інші дослідники, стандартна точка зору на останній період життя динозаврів не враховує зміни видового складу залежно від місця проживання та ґрунтується тільки на розкопках, зроблених у Північній Америці, Монголії та кількох інших місцях. Протягом останніх десяти років, розкопки динозаврів в менш досліджених південних районах дали дивні результати.

По-перше, південні райони здаються населеними гігантами. Наприклад, в Африці існував хижак за розмірами більший ніж тиранозавр. В Аргентині існували два або три різновиди з навіть більшими розмірами! Вони полювали на справді величезну здобич: один аргентинський ящір був найбільшою наземною твариною, яка коли-небудь існувала на Землі! З іншого боку, на півдні еволюція протікала повільніше ніж на півночі. У той час як на півночі з'являлися все нові і нові форми, на південних континентах життя було більш розміреним. Деякі палеонтологи вважають, що в кінці ери динозаврів на півночі сталося щось зовсім незвичайне, тоді як на півдні ці ящери, хоча і стали більш досконалими ніж динозаври юрського періоду, еволюціонували значно повільніше.

Динозаври, які були розкопані в Нігері, були такими незвичайними, що знадобилося майже два роки, щоб класифікувати їх. По-перше, була знайдена істота з гребенем на спині і зубами, схожими на зуби крокодила, яка рибалила в річках Західної Африки сто мільйонів років тому. Потім учені відкрили примітивного довгошийого ящера, який був "живим викопним" вже сто мільйонів років тому, коли він блукав африканськими болотами. Фактично, він виглядає на сорок мільйонів років старшим. Останнім був Нігерзавр, загадковий рослиноїдний ящір з головою, схожою на лопату і сотнями зубів, який виглядає дивно химерним навіть для досвідчених палеонтологів. З іншого боку, в Африці були відсутніми типові для більш північних районів форми рептилій, так що в певному сенсі це був "загублений світ".

Протягом основного часу існування динозаврів, всі континенти були зв'язані один з одним в один величезний материк, який називався Пангея, і тварини які еволюціонували в одній частині світу, швидко поширюються в інші. Наприклад, кістки хижих аллозаврів були знайдені всюди, починаючи зі Сполучених Штатів і закінчуючи Португалією, Австралією і Танзанією. Проте, в кінці юрського періоду, світ став змінюватися. Дрейф континентів розколов Пангею на дві частини і 140 мільйонів років тому, суша розділилася на два континенти. На півночі виникла Лавразія, яка в даний час розділилася на Північну Америку і Євразію, на півдні виникла Гондвана (Південна Америка, Африка, Мадагаскар, Індія, Австралія і Антарктика). Розлом континентів тривав і після, розколюючи Лавразію на дві частини і дроблячи Гондвану на все дрібніші шматочки. Після цього розлому континентів, динозаври вже не могли вільно розгулювати по всьому світу, і різні типи ящерів почали еволюціонувати по різному в різних частинах суші. Найбільш серйозні відмінності були між Лавразією і Гондваною. Палеонтологи давно визнали, що так мало б бути, проте досі мали мало доказів на підтримку цієї гіпотези. Основна більшість дослідників задовольнялися розкопками багатих крейдяних відкладень останків в Азіяамериці (сучасній західній Північній Америці та Східній Азії), і лише кілька дослідників цікавилися південними областями. Всього лише 10 років тому, всі п'ять найбільш вивчених типів фауни динозаврів Крейдяного періоду були знайдені в Лавразії (США, Монголія, Китай і Великобританія). Ситуація змінилася в 1985 році, коли аргентинський палеонтолог Жозе Бонапарті викопав двох нових м'ясоїдних динозаврів у Патагонії. Один з них, Карнотаурус, був у чудовому стані зі скелетом, який зберігся настільки, що його шкіра залишила відбитки в каменях довкола нього. Він жив у середині Крейдяного періоду, близько 100 мільйонів років тому, проте він не був схожий на своїх сучасників. Він мав роги над очима, і цим пояснюється його ім'я - бик-м'ясоїд. Форма його черепної коробки (один із найпростіших способів визначення м'ясоїдних ящерів) була незвичайною. У цілому, він виглядає дуже примітивним. Скелет іншого виду, Абелізавра, був знайдений не в повному вигляді, проте він мав багато спільного з Карнотауросом. Це відкриття вказувало на існування невідомої групи м'ясоїдних ящерів, що бродять по Аргентині приблизно в той час, коли тиранозавр жив у північній півкулі. Фактично, Карнотаурус і Абелізавр були такими незвичайними, що вчені визначили їх в повністю нову групу динозаврів, абелізавриди, яка відокремилася від головної групи м'ясоїдних ящерів близько 230 мільйонів років тому. Потім, абелізавриди були знайдені в Індії і на Мадагаскарі.

Патагонія, тим часом, продовжувала видавати дивних істот. У 1991 році, Бонапарте вирив титанозавра, довгошию ящеркоподібну рослиноїдну істоту довжиною близько 24 метрів. Через два роки він знайшов ще одного представника цього виду. Хоча викопаний скелет був вельми фрагментарним, було ясно що він належав особині завдовжки близько 45 метрів, яка важила близько 100 тонн. Це була найбільша істота, яка колись гуляла Землею. Бонапарте і його колега, Рудольфо Коріа, назвали його аргентинозавром. Сам Коріа знайшов декілька чудових істот. Працюючи в 1995 році з іншим палеонтологом, Леонардо Салгадо, він відкрив хижака, який прославив патагонійских динозаврів. Він виглядав схожим на тиранозавра, але був більший. Гігантотаурус, як вони його назвали, був завдовжки 14 метрів, і важив 8 тонн, набагато більше ніж найбільший тиранозавр, який до цих розкопок вважався найбільшим хижаком, що жив на Землі. Однак, Гіганотаурус програвав тиранозавру в одному показнику: його мозок був у два рази меншим. У березні того ж року, Коріа і Філіп Курьє оголосили про відкриття ще більшого хижака. Ці відкриття привели до незаперечного висновку: у Південній Америці, крейдяні динозаври були більшими, дурнішими і примітивнішими ніж їхні північні сучасники. Найбільш поширеними травоїдними були довгошиї ящіркоподібні істоти, група, яка вимерла в Лоразіі на початку крейдового періоду. У той же час, найбільш звичайними хижаками були абелізавриди, які процвітали на південному континенті, але були відсутні на півночі. На вершині харчової піраміди були величезні звірі з мозком, розміром з горошину, типу Гіганотауруса, схожі на аллозаврів більш древнього часу. Як сказав Коріа, більшість динозаврів Південної Америки були представлені формами величезного розміру, і відносилися до примітивних видів, широко поширених по всій земній кулі в Юрський період. У крейдяному періоді ці форми прожили на 50 мільйонів років довше в Південній півкулі в порівнянні з Північною півкулею, і таким чином Південна півкуля була "останнім бастіоном" зникаючих видів. Багато зразків знайдених в Патагонії, в подальшому були знайдені і в інших місцях. Приміром, абелізавриди були знайдені в Індії, Мадагаскарі та в Африці. Титанозаври також були знайдені на всій Південній півкулі. Як виявилося, всюди в Південній півкулі були широко розповсюджені ящіркоподібні форми динозаврів. Наприклад, в Африці, крім титанозаврів, були знайдені дві інші групи ящіркоподібних динозаврів, таких як Нігерзавр. Хоча Нігерзавр і походить від диплодока, незграбного ящіркоподібного динозавра Юрського періоду, він виглядає вельми відмінним. Це один із найдрібніших ящіркоподібних динозаврів, його довжина складає всього 15 метрів. Його рот містить близько 600 зубів. Нігерзавр обіймав ту ж екологічну нішу, що і качконосі динозаври Азіяамерики. Існують деякі свідчення того, що подібні істоти населяли також і Південну Америку. Нігерзавр був не єдиною дивною африканською рослиноїдною формою. У 1999 році був відкритий Лурдузавр (дослівно, важка ящірка). Він виглядає схожим на присадкуватого бегемота, з бочкоподібними грудьми, маленькою головою і потужними кігтями. В Африці також водилися великі хижаки, схожі на південноамериканських. У 1993 році було відкопано найкращий скелет хижака, який коли-небудь знаходили в Африці. Він був названий Афровенотор (дослівно, африканський мисливець), і зарахований до групи так званих торвозаврів. Вони зустрічалися під час Юрського періоду, але до африканської знахідки, були невідомі в Крейдяному періоді. Двома роками пізніше, в районі Кем Кем, в Марокко, були відкриті ще два хижаки. Один з них, Дельтадромеус, був стрімким і граціозним бігуном, який, як здавалося, еволюціонував в ізоляції в Африці. Інший, Кархародонтозавр (ящір з акулячими зубами), був м'ясоїдним ящером, подібним до ящерів Південної Америки. Подібно до Гіганотауруса, Кархародонтозавр був більше 14 метрів в довжину і важив близько 8 тонн. Потім, в Нігері був знайдений торвозавр, названий Сухомімус, який мав зуби подібні до зубів крокодила. Він був найбільш поширеним хижаком в свій час. Він мав подовжене рило, набите гачкоподібними зубами для лову риби, і був принаймні 11 метрів у довжину. У 1998 році сліди схожої істоти були знайдені в Марокко. У Південній Америці також був знайдений схожий рибоїдний ящір, названий Іррітатор Челлежері (ім'я походить від англійського "викликає роздратування"). Таку назву цей ящір отримав просто через те, що любителі палеонтологи пошкодили єдиний відомий череп цього виду!

Картини, що виникають при розкопках в Африці і Південній Америці, на диво схожі. На обох континентах були знайдені гігантські ящіркоподібні динозаври та хижаки схожі на аллозаврів, які жили там довгий час після того, як ці групи рептилій вимерли в Лоразіі. Також обидва континенти мали багато ящерів вельми дивного вигляду, які еволюціонували в ізоляції, викликаної розколом Пангеї. Палеонтологи кажуть, що вони знаходили тварин тільки цих двох різновидів: реліктових тварин, які вижили на південному континенті після розколу Пангеї і ендемічних тварин, які еволюціонували на південному континенті і не зустрічаються в інших місцях.

У цій теорії еволюції динозаврів зустрічаються, однак, деякі труднощі. Динозаври Австралії та Антарктики виглядають набагато більш схожими на динозаврів Лоразіі. Наприклад, в 1998 році, зуб качконосого динозавра був знайдений у крейдових відкладах в Антарктиді. Гондванійські тварини також були знайдені і у Лоразіі. Сухомімус, приміром, має близького європейського родича, названого Баріонікс, який був знайдений у крейдових відкладеннях на островах на південь від Англії. Обидві ці тварини настільки схожі, що можуть належати до одного й того ж виду. Більш того, титанозаври були знайдені в Західній Європі, Північній Америці та Монголії. Одне з пояснень цих відкриттів полягає в тому, що після поділу материків, час від часу виникали мости між ними через зміни рівня моря, які дозволяли міграцію та взаємопроникнення різних видів. Інше можливе пояснення полягає просто в тому, що знайдених залишків ще не достатньо для того, що б уявити повну картину. У будь-якому випадку, динозаври Північної півкулі, навіть такі відомі як тиранозавр, можливо представляють тільки малу частину населення Землі крейдового періоду і можливо, саме динозаври Південної півкулі є основними представниками племені динозаврів у цей період.

За матеріалами scientific.ru.