2014-04-11

Тетракварки таки існують?

Фізики виявили нові докази існування тетракварків - гіпотетичних частинок, які складаються з двох кварків і двох антикварків. Свої доводи вчені опублікували в журналі Physical Review Letters.

Кварки - це елементарні частинки з дробовим електричним зарядом, з них складаються частинки, названі адронами. До останніх, зокрема, належать протони, нейтрони і мезони. Кварки не зустрічаються у вільному вигляді, тому вченим доводиться вивчати їх характеристики за допомогою непрямих експериментів.

Кварки зв’язуються один з одним невипадковим чином. На даний момент фізикам відомі кілька можливих комбінацій кварків, кожна з яких відповідає певному адрону. Проте не виключено, що в природі можуть існувати й інші поєднання кварків. Одна з таких потенційних сполук - два кварки і два антикварки. Частинка, що містить таку комбінацію, була названа тетракварком.

Автори нової роботи припустили, що існування тертакварків може найкращим чином пояснити незвичайні експериментальні дані, отримані в ході дослідів на електрон-позитронному коллайдері KEKB, який знаходиться в Японії. Працюючі на KEKB вчені проводять зіткнення електронів з їх протилежно зарядженими "антиподами" - позитронами. При зіткненнях можуть утворюватися нові частинки, які дуже швидко розпадаються. За продуктами розпаду дослідники судять про природу народжених частинок.

У 2008 році фізики досліджували розпадання збудженого стану Y (5S) іпсилон-мезону. Існуючі теорії пророкують, що такі розпадання будуть вкрай рідко призводити до появи менш збуджених станів - Y (1S) або Y (2S) - і пари заряджених пі-мезонів, однак детектори зареєстрували дуже значну кількість саме цих подій.

Автори нової роботи припустили, що незвично високе число "неправильних" розпадів пов'язане з тим, що в ході зіткнень народжуються не тільки Y (5S) іпсилон-мезони, але також тетракварки Yb(10890), розпад яких і дає названі вище частинки. Дослідники провели відповідні розрахунки, і отримані в результаті дані добре узгоджувалися з даними експериментів.

З висновками фізиків згодні не всі їхні колеги. Опоненти вказують, що незвичайні характеристики розпадів можуть пояснюватися поки не вивченими властивостями Y (5S) іпсилон-мезонів. Для того щоб з'ясувати, наскільки правомірне твердження про існування тетракварків, вчені мають намір в найближчому майбутньому провести ще ряд експериментів і подивитися, чи будуть їхні результати збігатися з теоретично передбаченими.

За матеріалами lenta.ru.