2014-04-30

Рекордна кількість супернових

Галактика Arp 220

В галактиці, яка знаходиться на відстані 250 мільйонів світлових років від Землі, астрономи виявили одночасне існування рекордних семи супернових.

Досі, як нам відомо, фіксували одночасне існування лише трьох супернових в одній галактиці, що вже є вражаючим числом. Проте, завдяки сімнадцятирічному моніторингу радіоресурсів, вчені недавно підтвердили наявність аж семи таких. Безпрецедентна знахідка може надати унікальну космічну лабораторію для вивчення еволюції галактики.

Дивовижна галактика, відома як Arp 220, відповідно до загальновстановленої думки, сформована в результаті злиття двох менших галактик. Вона вже була відома вченим як вогнище дуже інтенсивних спалахів центрів формування зірок, які легко можна побачити у видимому спектрі. Проте нові дані підтверджують те, що Arp 220 також є дуже місцем чисельних вибухових смертей зірок, а це дає вченим можливість вивчити як поводилися ранні галактики у всесвіті.

Супернові відкрила співпраця телескопів

Відстань між виявленими в галактиці Arp 220 суперновими складає менше одного світлового року, а на такій великій відстані кожен радіосигнал займає менше половини кутової мілісекунди. Щоб Ви зрозуміли наскільки це мало, можна сказати, що цей розмір відповідає тому, що б Ви побачили якщо б дивилися в соломинку завдовжки 1500 кілометрів.

Для того, щоб побачити такі малі об’єкти, нам потрібен би був телескоп із поперечним діаметром 10000 кілометрів, що лише трохи менше ніж діаметр самої Землі. Але так як ми не можемо побудувати такі гігантські телескопи, вчені застосовують інтерферометрію для їх імітації. В астрономії, інтерферометрія використовує спільну потужність великої кількості телескопів для створення зображень із високою роздільністю, за допомогою чого можна заглянути в далекі куточки космосу.

Команда дослідників використала 57 найбільших радіотелескопів Землі, які розташовані на двох континентах в п’яти країнах. Проект використав дані Європейської мережі РЗНБ (Радіоінтерферометрія з наддовгими базами), Антенної решітки з наддовгими базами, радіотелескопу Грін-Бенк та обсерваторії Аресібо.

Серце галактики Arp 220 приховане за пеленою космічного пилу і світлові хвилі видимого спектру не можуть туди проникнути. Проте радіохвилі легко подорожують крізь подібне тверде середовище та дістаються телескопів на Землі.

Відкриття сепернової є «чимось дивовижним»

Зрештою за допомогою отриманих даних було виявлено близько 40 радіоджерел поблизу центру галактики Arp 220. Спостерігаючи за їхніми змінами протягом часу в двох різних діапазонах радіохвиль, астрономи змогли сказати, що сім із цих об’єктів є зірками, які вибухнули приблизно одночасно.

Вчені вважають, що наша галактика Чумацький Шлях в середньому народжує тільки одну супернову кожні сто років. Проте високоактивна галактика Arp 220, зі своїми динамічними циклами народження та загибелі зірок, поводиться подібно до молодих галактик, що існували 10 мільярдів років тому. Це дозволить краще зрозуміти вченим процес формування та загибелі зірок в ранньому Всесвіті.

Варто відмітити що, такі відносно свіжі супернові є рідкістю, а їхнє життя триває лише максимум кілька декад. Тому відкриття одночасно семи супернових є чимось дивовижним.

За матеріалами:  nationalgeographic.com.