2014-04-29

Астрономи заглянули всередину Великої червоної плями Юпітера

Астрономи змогли виміряти температуру в різних частинах Великої червоної плями Юпітера - гігантського шторму, що вирує на газовому гіганті. Результати нової роботи прийняті до публікації в журнал Icarus. Коротко вони описані на сайті Лабораторії реактивного руху.

Середня температура плями, діаметр якої у три рази більша за діаметр Землі, складає близько 110 кельвінів (мінус 163 градуса за Цельсієм). Нові спостереження дозволили астрономам виявити більш гарячі завихрення. Зокрема, теплою є серцевина плями, пофарбована в інтенсивний червоний колір. Різниця в температурах становить близько 3-4 кельвіни. Саме через перепад температур між центром і зовнішніми частинами плями циркуляція газів має різний напрямок: в центрі вони обертаються за годинниковою стрілкою, а зовні - проти.

Також вчені показали, що по краях плями вихори холодні, і в цих місцях різні гази опускаються вниз.

Для вивчення плями вчені використовували відразу декілька величезних телескопів. Так, у роботі проаналізовані дані, отримані масивом телескопів VLT (Very Large Telescope - дуже великий телескоп) Європейської південної обсерваторії, дані обсерваторії Геміні (Gemini) і японського телескопа Subaru на Гавайських островах. Крім того, вчені використовували інформацію, отриману інфрачервоним телескопом NASA на Гаваях. У результаті роздільна здатність отриманих зображень виявилася непоганою порівняно з роздільною здатністю знімків, які робить орбітальний телескоп "Хаббл".

Нові дані допоможуть астрономам з'ясувати механізми, що породжують шторм. Зовсім недавно інший колектив учених зробив ще одне цікаве спостереження: останні кілька десятиліть Велика червона пляма зменшується в розмірах. Крім того, дослідники з'ясували, що гігантський шторм поглинає свого молодшого брата.

За матеріалами lenta.ru.