2014-05-10

Людина може бути перенощиком рослинних вірусів

Перець, уражений вірусом мозаїки перцю (PMMV)

У кишечнику людини виявлено велику і різноманітну спільноту вірусів - збудників хвороб рослин. Ці віруси, яких людина отримує з їжею, не тільки виживають в травному тракті, а й розмножуються там. Мабуть, люди і тварини можуть служити переносниками рослинних інфекцій.

Дивовижний результат отримала міжнародна група дослідників на чолі з Тао Жангом (Tao Zhang) з геномного Інституту Сінгапуру (Genome Institute of Singapore) в ході тотальної перевірки людських фекалій на присутність РНК-вірусів. Дослідники розраховували знайти в першу чергу «людські» віруси, але замість цього виявили величезну кількість вірусів культурних рослин.

З розчину людських фекалій вірусні частки фільтрувати за допомогою складної системи фільтрів. Отриманий вірусний «концентрат» проходив декілька етапів очищення від бактеріальних клітин і вільних молекул РНК і ДНК. Потім з очищеної вірусної маси екстрагувати молекули РНК, що зберігають спадкову інформацію у РНК-вірусів.

У результаті було виділено близько 33 000 розпізнаних нуклеотидних послідовностей, з яких 75% виявилися вірусними (інші 25% були ідентифіковані як бактеріальні або такими, що належать вищим організмам, так що проведене очищення все-таки не було повним).

На превеликий подив дослідників, тільки 3% виявлених вірусних послідовностей виявилися подібними до відомими вірусів тварин. Решта 97% належали рослинним вірусам. Вдалося «упізнати» 35 видів рослинних вірусів, у тому числі 24 види таких, що заражають сільськогосподарські рослини (в першу чергу фрукти і овочі).

Наймасовішим рослинним вірусом в людському кишечнику виявився вірус мозаїки перцю (PMMV). Цей вірус псує зовнішній вигляд багатьох сортів солодкого і гострого перцю, проте не настільки, щоб вражені ним овочі не потрапляли в продаж. Мабуть, рослинні віруси не тільки виживають у кишечнику людини, а й активно розмножуються там. Як їм це вдається і які клітини вони використовують як «хазяйські» - поки невідомо.

Найдивовижніше, що людина, вірогідно, може виступати в ролі переносника рослинних інфекцій. Виділені з людських фекалій віруси PMMV повністю зберегли здатність інфіковувати рослини (раніше було відомо, що цей вірус переноситься попелицями). Очевидно заражати рослини вірусними інфекціями здатні не тільки люди, а й інші ссавці. Це відкриття може мати велике значення для рослинництва. Тільки подумати: гній, який здавна використовується як добриво, може виявитися для рослин джерелом небезпечних інфекцій!

За матеріалами plosbiology.org.