2014-05-10

Гени довголіття

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 голос)

Довгожительство

Тривалість життя в значній мірі визначається генетичною схильністю і може бути передбачена на підставі генетичного скринінгу.

Відповідно до результатів дослідження, опублікованими в журналі Science, на основі аналізу всього 150-ти генетичних варіацій (однонуклеотидних поліморфізмів) вчені здатні передбачити з майже 80%-вою точністю, хто зможе дожити до глибокої старості.

Дослідники з Бостонського університету застосували широко використовувану методику генетичного скринінгу для пошуку генетичних послідовностей, які зустрічаються у довгожителів - людей у віці 100 і більше років.

Крім потенційного способу передбачити, хто зможе дожити до сотого дня народження, дослідження демонструє істотний вплив генетичних факторів на тривалість життя. Дослідники сподіваються, що виявлення генів і відповідних молекулярних механізмів, які сприяють довголіттю, в майбутньому допоможе відстрочити або зовсім запобігти різним віковим захворюванням, таким як хвороби серця, хвороба Альцгеймера і навіть рак.

Попередні результати найбільшого у світі проекту з вивчення довгожителів показали, що 90% з них продовжують вести повноцінне життя у віці до 93 років, уникаючи захворювань, що ведуть до інвалідності. Також цікавий той факт, що довгожителі в середньому мають ту ж кількість генетичних варіацій, пов'язаних з якимись захворюваннями, як і люди в контрольній групі. Це говорить про те, що тривалість життя залежить не від відсутності генетичної схильності до хвороб, а саме від генів, що визначають довголіття.

Отримані дані також ставлять під сумнів достовірність генетичних тестів, що проводяться з метою розрахувати індивідуальний ризик виникнення конкретного захворювання (наприклад, цукрового діабету 2 типу або раку). Результати дослідження мають підтвердитися на більш великій вибірці, але якщо вони відповідають істині, то спроби виявити ризик виникнення захворювання поза загальним генетичним контекстом можуть бути визнані некоректними.

Зіставивши геноми 1055 довгожителів та 1267 осіб з контрольної групи, дослідники виділили 33 генетичних варіації з приблизно 30 000, що зустрічаються набагато частіше в групі довгожителів. Кожна з цих варіацій окремо грала незначну роль і вчені розробили комп'ютерну модель, що дозволяє виявити сукупний ефект різних генетичних варіацій. Ґрунтуючись на списку генетичних варіацій, які найбільше розрізняються у досліджуваної та контрольної групи, вчені виділили 150 з них, що дають найбільш високу прогностичну цінність.

Дана модель здатна «вгадати» довгожителя в 77% випадків, причиною довголіття 23%, що залишилися, можуть бути як поки невраховані генетичні фактори, так і вплив навколишнього середовища, яке не приймається в розрахунок при моделюванні. Люди у віці старше 108 років мали найбільшу кількість виділених генетичних варіацій.

Дослідники дуже обережні у своїх висновках і акцентують увагу на тому, що дослідження необхідно повторити на новій вибірці, оскільки досліджувана і контрольна групи відносилися до різних популяцій, що збільшує ризик виявлення генетичних відмінностей, не пов'язаних з довголіттям. Також необхідно провести аналогічне дослідження для різних етнічних груп (на даний момент результати отримані тільки для європейців).

За матеріалами technologyreview.com.