2014-04-29

Відкрито найтемнішу планету

Надзвичайно темна планета

Напевне важко собі уявити планету чорнішу за вугілля, однак астрономи заявляють, що відкрили таку в нашій рідній галактиці за допомогою орбітального телескопу NASA «Кеплер».

Обертаючись на відстані всього 4,8 мільйона кілометрів від своєї зірки, газовий гігант розміром з Юпітер з мелодійною назвою TrES-2b нагрівається до температури 980 градусів за Цельсієм. Цікавою ця планета є тим, що, відповідно до нещодавніх досліджень, практично не відбиває світла зірки, яка її освітлює.

"Той факт, що планета відбиває менше світла ніж вугілля чи навіть ще чорніша акрилова фарба – робить її найтемнішою планетою з тих, які були коли-небудь відкритими", заявив автор дослідження Девід Кіппінг (David Kipping).

"Якщо б ми могли її бачити зблизька, то вона б виглядала як чорна куля газу, з незначними розпеченими до червоного смугами – справжня екзотика серед екзопланет", додає Кіппінг (Kipping), астроном Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики в Кембриджі, штат Масачусетс, США.

Телескоп «Кеплер», який обертається на навколоземній орбіті, був спеціально розроблений для пошуку планет поза межами нашої Сонячної системи. Проте на таких відстанях, а планета TrES-2b, для прикладу, знаходиться від нас на відстані 750 світлових років, не так просто робити знімки чужих світів. Тому «Кеплер» використовує світлові датчики, що звуться фотометрами, для того щоб постійно стежити за десятками тисяч зірок, шукаючи такі, які регулярно затінюються.

Така вада світіння зірки може означати, що між зіркою і Землею проходить планета, яка власне і блокує частину зоряного світла, а у випадку із вугільно-чорною планетою, блокує несподівано малу частку цього світла.

Планета-муха

Коли планета проходить перед своєю зіркою телескоп «Кеплер» бачить затінену зорю. Але коли планета починає заходити «за спину» зірки, її світило починає сяяти в повну силу. Кількість зоряного світла зростає доти, поки планета не стане невидимою для телескопу і повністю зайде за свою зірку.

Спостерігаючи за планетою TrES-2b та її зіркою, «Кеплер» виявив тільки незначне затінення і прояснення, втім достатнє для того, щоб стверджувати, що причиною цього є юпітероподібний газовий гігант.

Світло, яке відбивається нововідкритою екзопланетою, змінюється лише в межах 6,5 частин на мільйон, по відношенню до світіння зірки.

"Це найменший фотометричний сигнал, який ми коли-небудь фіксували від екзопланети", каже Кіппінг (Kipping).

Більше того, при проходженні вугільно-чорної планети спереду своєї зірки затінення було настільки слабким, що його можна порівняти з польотом мухи у світлі увімкнутих автомобільних фар.

Чорна таємниця планети TrES-2b

Сучасні комп’ютерні моделі прогнозують, що гаряча юпітероподібна планета – газовий гігант, що обертається навколо своєї зірки – має бути не темнішою ніж Меркурій, який відбиває лише 10 відсотків сонячного світла, яке на нього потрапляє.

Однак планета TrES-2b настільки темна, що відбиває лише 1 відсоток зоряного світла, яке на потрапляє на неї, а це свідчить про те, що комп’ютерні моделі варто переглянути.

Що ж саме робить цю планету такою темною?

"Дехто припускає, що така чорнота може бути спричинена величезною кількістю газів, які складаються із оксидів натрію та титану", каже Кіппінг (Kipping). "Але більш ймовірним є те, що на планеті існує щось значно більш екзотичне, про що ми досі не думали".

Планета TrES-2b може навіть представляти цілий новий клас екзопланет. "Так як «Кеплер» щодня відкриває все нові і нові планети, ми сподіваємося,що зможемо опрацювати отриману інформацію і дізнатися чи відкрита чорна планета є унікальною, чи всі гарячі Юпітери є дуже темними", говорить Кіппінг (Kipping).

Тим часом така темність планети може стати причиною оригінальної назви. "Можливо належною назвою було б ім’я давньогрецького бога темряви Еребуса ".

Використані матеріали: nationalgeographic.com.