2014-04-30

Супутник Сатурна має атмосферу

Супутник Сатурна - Діона

Нещодавнє відкриття астрономів свідчить, що крижаний супутник Сатурна – Діона – має атмосферу, щоправда з невеликою товщиною шару.

Діона – супутник Сатурна

Діона – природний супутник Сатурна. Має два коорбітальних супутники – Гелену і Полідевк.

Діона дуже схожий на інший супутник Сатурна – Рею. Обидва тіла мають схожий склад, альбедо і характеристики поверхні. У обох супутників різко розрізняються передня і задня півкулі (такий розподіл обумовлений тим, що супутники завжди повернені до Сатурна однією стороною і одна з півкуль «дивиться» у бік руху супутника по орбіті).

Діона складається переважно з водяного льоду зі значними домішками кам'яних порід у внутрішніх шарах (судячи за густиною матерії супутника).

Передня півкуля Діони має багато кратерів і однорідна за яскравістю. Задня півкуля містить темні ділянки, а також павутину тонких світлих смужок, які є крижаними хребтами і урвищами. Згідно з даними «Кассіні», деякі з них мають висоту в кілька сотень метрів. Ряд смужок проходить через кратери, що говорить про більш пізню появу обривів. Раніше вважали, що світлі смуги викликані кріовулканізмом, але ця думка виявилась хибною.

На Діоні є сильно і слабко кратеровані області. Багато найбільш кратерованих областей знаходяться на задній півкулі супутника, у той час як, відповідно до розрахунків, найбільшому метеоритному бомбардуванню має піддаватися передня півкуля. Можливо, колись Діона була розвернута в результаті удару великого небесного тіла. Судячи з кількості великих кратерів на Діоні, такий розворот міг відбуватися неодноразово. Однак її нинішня орієнтація існує протягом мільярдів років, про що говорить висока кратерованість і світлий колір передньої півкулі.

На Діоні кратери не мають таких високих стінок і центральних гірок, як на Місяці і Меркурії. Мабуть, через пластичність льоду деталі рельєфу згладжуються протягом геологічно значущих проміжків часу (аналогічні процеси проходять також на Калісто).

Виявлення атмосфери

Наявність атмосфери на супутнику відкрив, знову ж таки, «Кассіні» під час недавнього близького прольоту біля Діони.

Дані «Кассіні» показали, що Діона залишає по собі сліди, проходячи через магнітне поле Сатурну. Якщо б супутник взагалі не володів атмосферою, а був просто крижаною кулею, то лінії магнітного поля не були б порушені, оскільки для викривлення магнітного поля потрібна електропровідність. Таке явище може спровокувати лише наявність заряджених частинок, наприклад із атмосфери супутника. Отже, вчені зробили висновок, що Діона має атмосферу, достатньо сильну для того, щоб викривити магнітне поле Сатурна.

Перезарядка атмосфери

З діаметром близько 1123 кілометри, Діона є п’ятнадцятим за величиною супутником у Сонячній системі. Його густина приблизно у півтори рази більша ніж густина рідкої води. Це спонукало вчених припустити, що супутник складається в більшості з льоду і кам’яного ядра.

Проте Діона не є настільки масивним тілом щоб утримувати якийсь істотний шар атмосфери. Земля та інші великі космічні тіла володіють сильними гравітаційними полями, які не дають частинкам атмосфери втекти в космос. Діоні бракує такого гравітаційного помічника, тому невеликий шар атмосфери там існує лише за рахунок того, що він постійно перезаряджається.

Сатурн оточений поясом високоенергетичних частинок, такими як частинки радіаційних поясів Землі (пояси Ван Алена). Діона якраз розміщується в цьому поясі і її поверхню постійно бомбардують гарячі і дуже швидкі частинки. Коли частинки вдаряються об поверхню супутника, вони спричиняють розрив поверхневого льоду та вивільнення поверхневих молекул, які і стають атмосферою супутника.

Останній шанс подивитися зблизька

Інший супутник Сатурна – Рея – достатньо великий для того, щоб утримувати розріджену атмосферу за допомогою гравітації, а нещодавно в ній були виявлені ділянки, насичені киснем.

Через те, що атмосфера супутника Діона була зафіксована внаслідок магнітних явищ, вчені поки не знають з чого вона складається. Однак, оскільки вона утворена внаслідок розкладу водяного льоду, науковці припускають, що основною речовиною цього прошарку є кисень.

Позаяк не всі дані «Кассіні» були оброблені, є надія, що саме неопрацьована частина інформаціє містить ключ до розгадки хімічного складу атмосфери Діони, а це, в свою чергу, дозволить спрямувати для подальших досліджень наступні космічні зонди.

Щоправда і зонд «Кассіні» ще себе не вичерпав. 12 грудня він знову наблизиться до Діони. Вчені мають надію застосувати для аналізів детектори частинок та електронні спектрометри. І це бажано зробити вдало, оскільки окрім грудневого близького прольоту заплановано ще лише два таких і один проліт поблизу Реї. А у Вересні 2007 року «Кассіні» завершить свою місію.

Отже, це останній шанс побачити зблизька це сімейство крижаних супутників.

За матеріалами: nationalgeographic.com, wikipedia.org.