2014-04-29

Неможлива зірка

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 голос)

Неможлива зірка

Древня зірка зовнішньої грані галактики Молочний шлях може зруйнувати сучасні уявлення про формування зірок та самого Всесвіту. На думку вчених, ця зірка просто не повинна існувати, оскільки їй бракує матеріалів, які, як досі вважали науковці, необхідні для формування зірок невеликої маси.

Зірка, з дещо складною назвою SDS J102915+172927, існує від початку Всесвіту. Вона сформувалася 13 мільярдів років тому в результаті загибелі першого покоління зірок. Як відомо, сам Всесвіт існує приблизно 13,7 млрд. років.

Дослідження будови зірки показали, що вона сформувалася відносно швидко після вибуху супернової, який ознаменував загибель кількох короткоживучих первісних зірок.

Після Великого вибуху

Після Великого вибуху, який, як вважається, спричинив ріст нашого Всесвіту, простір наповнився воднем і гелієм зі слідами літію. Перші зірки, які сформувалися, утворили важчі елементи (названі астрономами "металами") внаслідок об’єднання атомних ядер.

Далі, смерть першого покоління зірок, яка супроводжувалась потужними вибухами, поширила елементи, такі як вуглець (карбон), кисень (оксиген) і азот (нітроген) Всесвітом, надаючи їх більш довгоживучим сучасним зорям.

Використовуючи моделювання та спостереження за іншими зірками з невеликими масами, астрономи визначили мінімальні кількості різних елементів, при яких зірка має достатню масу для того, щоб утримуватися цілою, за допомогою сил гравітації. Однак маси елементів відкритої зірки значно нижчі від встановлених значень.

Відповідно до теорії формування зірок невеликої маси, таких як наша героїня, вони не можуть сформуватися, якщо немає певної кількості металів. Зокрема вуглець та кисень необхідні для охолодження матеріалу, яке дає змогу газу перетворитися на зірку.

Однак нововідкритій зірці бракує достатніх кількостей цих двох елементів.

Пошуки зірок

Протягом останньої декади вчені обстежували небо в пошуках бідних на метали зірок. Ці зірки – це реліктові тіла старого Всесвіту. Їхня хімічна структура містить древні залишки міжзоряного матеріалу періоду їхнього формування.

Використавши комп’ютер для відбору із сотень тисяч можливих подібних зірок з усього небозводу оптимальних небесних світил, команда вчених почала досліджувати двадцять найкращих кандидатур за допомогою Дуже великого телескопу (Very Large Telescope) в Чилі.

Ці зірки зазвичай знаходяться дуже далеко, а тому їхнє сяйво слабке. Однак телескоп довів свою здатність впоратись із таким завданням.

Знайдуться й інші

Хоча відкрита зірка є незвичайною, дослідники не думають, що вона обов’язково є унікальною. Вони мають намір продовжувати обслідування інших можливих об’єктів з надією знайти схожі зірки. Виявлення інших таких зірок допоможе астрономам уточнити умови їхнього формування.

Перше покоління зірок було утворене воднем і гелієм зі слідами літію. Відкрита зірка дуже схожа на них. Від первісних формувань Всесвіту її відрізняє лише невелика кількість важких елементів.

Хоча б одна прадавня супернова повинна була забезпечити відкриту зірку невеликою часткою важких елементів. Досі вчені вважали, що такі зірки формувалися значно довше, очікуючи смертей більшої кількості супернових, для отримання необхідних матеріалів.

Однак відкрита зоря продемонструвала зовсім протилежне.

Дослідження вчених показали, що зірки з невеликими масами, формуються з доволі примітивних хімічних "коктейлів". Теперішнє завдання вчених – зрозуміти скільки саме важких елементів потрібно для утворення зірки. Такі дані допоможуть краще зрозуміти еволюцію галактик.

Використані матеріали: livescience.com.